Op uitwisseling bij een duurzaam kinderdagverblijf

“Wat als je eens een dag zou kunnen meewerken in een duurzaam kinderdagverblijf?” Dat was de vraag die we aan de medewerkers van kinderdagverblijf De Zwaluwstraat in Mechelen stelden. Zeven kindbegeleiders hapten toe en draaiden een dag mee in een ander team. Ze keerden terug met enthousiaste verhalen, nieuwe inzichten en acties die ze willen uitproberen in hun eigen kinderdagverblijf.

Opvoeden voor een duurzame samenleving

De Zwaluwstraat is één van de proeftuinen in ons onderzoeksproject Opvoeden voor een duurzame samenleving . In dat project gaan we samen met twee teams (de Zwaluwstraat en Mut De Muis in Mechelen) op zoek naar manieren om de opdrachten opvoeden voor een duurzame samenleving en bijdragen aan ecologisch bewustzijn uit het Pedagogisch Raamwerk vorm te geven.

Goede voorbeelden

In een eerste fase van het onderzoeksproject gingen de onderzoekers zelf op zoek naar voorbeelden van duurzame kinderdagverblijven. We kwamen onder andere terecht bij het Nachtegaaltje en de Droomboom in Gent en De Goudsbloem en het Toverhuis in Kessel-Lo. Stuk voor stuk kinderdagverblijven met enthousiaste coördinatoren en begeleiders die ervoor open stonden om hun manier van werken te tonen en door te geven aan de begeleiders uit Mechelen.

Op weg met een opdracht

Aimée, Elke, Emilia, Lies, Naima, Sandra en Sarah kregen de opdracht om vooraf de visie van het kinderdagverblijf door te nemen en een aantal vragen voor de begeleiders te bedenken. We vroegen hen ook om foto’s te maken en om nadien te beschrijven hoe het kinderdagverblijf werkt aan duurzaamheid. Tot slot zouden alle deelnemers minstens drie dingen noteren die ze ook zouden willen doen en één ding dat ze niet willen overnemen.

Nieuwe inzichten

Op de teamvoormiddag over duurzaamheid in september stelden de begeleiders hun bevindingen voor aan de rest van het team. Alle begeleiders vertelden enthousiast wat ze gezien hadden. Elke en Lies maakten zelfs een prachtige powerpointpresentatie van hun bezoek aan de Goudsbloem. Er ontstond een levendige discussie in het team.

Wat valt op in de duurzame kinderdagverblijven?

Samenvattend kwamen de begeleiders tot de volgende observaties in de duurzame kinderdagverblijven:

  • er zijn weinig voorbereide activiteiten en er is een aanbod opgebouwd volgens het principe dat kinderen mogen kiezen of ze meedoen;
  • de kinderen zijn erg zelfstandig. Ze helpen mee met dagelijkse activiteiten zoals was plooien of de tafel dekken;
  • alle kinderdagverblijven hadden verticale groepen;
  • de samenwerking met ouders is intens, er is bijvoorbeeld een beurtrol om het konijn te verzorgen in de vakanties, kinderdagverblijven organiseren soms uitstappen samen met ouders;
  • minder verspilling en overschot bij de maaltijden, fruit schillen aan tafel, kruidiger eten, vooraf stukken groenten kunnen eten;
  • de rust onder de kinderen. 

Het kinderdagverblijf voerde hierna meteen een aantal ‘quick wins’ in. De kinderen hebben nu een eigen drinkbeker die ze zelf kunnen nemen en ze helpen mee de tafel dekken. De andere observaties zijn momenteel het vertrekpunt voor verder onderzoek en discussie.

Een methodiek die aanzet tot reflectie

Maartje en Gretel, coördinatoren van de Zwaluwstraat zijn positief over de uitwisseling.

“De dagen en weken na de bezoeken hoorden we de begeleiders regelmatig onder elkaar praten over wat ze zagen. Wat hen vooral opviel was dat de kinderen in die andere kinderdagverblijven zo braaf waren. Een ideale opening voor ons om samen na te denken over de redenen hiervoor en de vraag of we iets kunnen veranderen”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *