Hebben baby’s en peuters vrienden?

Hoe kan je het aanbod voor baby’s en peuters rijker maken? Het boek Babykunde presenteert een aantal recente bevindingen uit gespecialiseerd onderzoek. Het biedt een werkwijze aan om na te denken over pedagogische keuzes. Met behulp van een cyclus van reflecteren, observeren en uitproberen gaan we na hoe de onderzoeksresultaten kunnen helpen om interacties met baby’s en peuters te verrijken.

Lees verder

Ouderbetrokkenheid: goed voor ouders én begeleiders

Waarom meer ouderbetrokkenheid? Waarom zou je als opvanglocatie werken aan de band met ouders? Welke zijn de voordelen van betere contacten met ouders? Daarnaar gingen we op zoek in het project Spreekkansen in de buitenschoolse kinderopvang. Na afloop vroegen we aan de begeleiders en de coördinatoren van de buitenschoolse opvang in Boom en Oevel wat het project bij hen teweeg heeft gebracht.  Ouderbetrokkenheid heeft voordelen voor de kinderen, voor de ouders en zeker ook voor de begeleiders zelf. Wil je hier meer mee doen? Dan kan je de reflectievragen gebruiken.

Lees verder