Hebben baby’s en peuters vrienden?

Hoe kan je het aanbod voor baby’s en peuters rijker maken? Het boek Babykunde presenteert een aantal recente bevindingen uit gespecialiseerd onderzoek. Het biedt een werkwijze aan om na te denken over pedagogische keuzes. Met behulp van een cyclus van reflecteren, observeren en uitproberen gaan we na hoe de onderzoeksresultaten kunnen helpen om interacties met baby’s en peuters te verrijken.

Lees verder

Kijk eens mee door mijn bril?

Als lid van het ondersteuningsnetwerk MENTES bieden we pedagogische ondersteuning aan opvanginitiatieven voor baby’s en peuters. De ondersteuner helpt om afstand te nemen van de dagelijkse gang van zaken en brengt een frisse blik binnen. Om dat te bereiken, nodigt ze de kinderbegeleiders wel eens uit om mee te kijken door haar bril. door Sarah Vorsselmans

Lees verder

Vrede en veiligheid: hoe werk je daaraan in de kinderopvang?

Het project Kinderopvang 2030 zoekt naar manieren om de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties te implementeren in de kinderopvang. Tijdens dat proces kwam doel 16 in de kijker: vrede, veiligheid en sterke publieke diensten. Samen met de teams vroegen we ons af wat dat kan betekenen in hun kinderdagverblijf. We keken naar de begeleiding én naar de organisatie. Organisatorische ingrepen zijn belangrijk om vrede en veiligheid te creëren in een kinderdagverblijf.

Lees verder